תסמונת דרבן. ד''ר אריאלי יזהר

PLANTAR FASCIITIS – תסמונת הדרבן

תסמונת הדרבן plantar fasciitis, הינה הסיבה השכיחה ביותר לכאב באזור העקב.
כ 15% מהפניות לטיפול בתחום כף הרגל הינן על רקע זה.

מעטפת כף רגל ה plantar fascia, משמשת כמגן למבנים הפנימים בכף הרגל, אך יש לה גם תפקיד ביומכאני חשוב במנגנון ה windlass. במהלך ההליכה, ה plantar fascia משמשת כחבל מתהדק, ומאפשרת לקשת כף הרגל להשאר יציבה בזמן שהות כף הרגל באוויר(ראה תמונה).

השמנת יתר, מקצועות בהן נדרשת עמידה ממושכת, עיוות ציר כף הרגל(PES PLANUS או PES CAVUS), קצור יחסי של גיד האכילס, מדרג לא תקין באמוני ריצה, ושמוש בנעליים לא מותאמות – כל אלה, מהווים גורמי סכון להופעת כאב בעקב על רקע PLANTAR FASCITIS, קרי תסמונת הדרבן. 

התהליך הפתולוגי מתאים יותר לתהליך ניווני של אזור חבור המעטפת לעצם העקב, ומלווה בקרעים זעירים. ככל הנראה על רקע אי התאמה בין העומס הקיים על ה plantar fascia לחוזקה.

הכאב מתגבר בדריכה ראשונה, בדר”כ בקימה בבוקר או במעבר מישיבה לקימה.

המצאות הדרבן, אותו זיז גרמי הקרוי Calcaneal Spur(ראה תמונה), אינה מהווה קריטריון לאבחנה, ויש לזכור כי ב 40% מהאוכלוסיה מעל גיל ארבעים יש זיז דרבני ללא המצאות כאב!!!. הצילום נעשה בדר”כ על מנת לשלול המצאות גורמים אחרים היכולים לגרום לכאב בעקב.

הטיפול בתסמונת מצריך פנייה לאיש מקצוע בתחום וכולל שמוש בתרופות נוגדות דלקת, הזרקות סטרואידים, התאמת מדרסים, פיזיוטרפיה, דקור יבש של שריר ה QUADRATUS PLANTAE בכף הרגל וכמובן טיפול ניתוחי כולל צריבה(ABLATION) של ה plantar fascia או כריתה של אזור המעטפת הנגוע.

80% מהחולים מבריאים תוך כ 12 חודשים. בכ 5% מהחולים הטיפול מצריך התערבות ניתוחית.

כמו תמיד, מוזמנים לשאול שאלות…
שבוע טוב וללא כאבים!

תסמונת הדרבן. ד''ר אריאלי יזהר

תסמונת דרבן. ד''ר אריאלי יזהר